8. elokuuta 2013

Ransu paimennuskokeessa 4.8.

Ei ole tullut kirjoitettua viimeisestä schape-paimennusleiristä mitään, mutta lyhyesti sanottuna se oli leiri, jolla harjoiteltiin juttuja esikoetta varten ja paimennuksen kilpailuluokkia varten (meidän tapauksessa Ransu harjoitteli ykkösluokkaa varten ja Liinu - no kunhan harjoitteli ens kesää? varten). Ransun kanssa harjoiteltiin uutena asiana traileria, jota se ei ihan hiffannut, että mitä siltä haetaan, se on tosi vaikea osio. Kahdestaan Muffyn kanssa se sai lampaat traileriin mun ja Sinikan luo. Olihan se sellaista opettelua itsellekin, siinä varmaan auttaa sitten se, kun koira hoksaa todella mitä sen pitää tehä. Liinu oli varikolla ja otti todella pahat puskut yhdeltä lampaalta - moneen kertaan. En päässyt sitä suman läpi edes puolustamaan. Liinu juoksi varikolta yhdenkin kerran jhd-aitauksen poikki ja portin alta seuraavaan aitaukseen, mutta kun kutsuin sen takaisin, se tuli! Sinikka oli - kuten minäkin - valtavan ylpeä siitä, että se pystyi palaamaan takaisin töihin. Kuulemma äärimmäisen harva koira suostuu tulemaan edes takaisin töihin tuollaisen jälkeen. Liinun itseluottamus sai kovan kolauksen noista puskuista, ja niin se sai koko koira muutenkin. Nimittäin jumiin meni aika huolella ja selkä oli varmasti aristava. Noh, muuten leirillä oli oikein onnistunutta ja saatiin paljon hyviä juttuja tehtyä molempien koirien kanssa. Ransu ei haastanut mua, mitä nyt välillä esitti, ettei se muka kykene menemään lampaiden ohi esim. varikkohäkkiin jne. Joopa joo, kyllä tuolla pojalla siihen luonto riittää kun sen vaan laittaa menemään.

Noh, sunnuntaina sitten ajeltiin Kuttukuuhun PAIM1 merkeissä. Lähtö oli 04.30 ja sain jopa Tomin mukaan katsomaan, mitä mä koirien kanssa siellä paimenessa teen. Kisoja on minusta mielenkiintoista seurata, Tomi tosin tuumi ettei paimennus ehkä ole sen juttu... no ei tarvi tietenkään ollakaan, eipä ole metsästys mun juttu mukana hengailua enempää.

Sinikka oli tuomarina, ja suunnitellut mielenkiintoisen radan. Alussa oli takalaitsalla 20 lampaan ryhmä, josta oli tarkoitus erotella 15 lampaan ryhmä itselle. Ransu ei muka voinut mennä sinne laitsalle portista, kun lampaat ryysi siihen portille. No meni se sitten kun painostin, juu, se meni kuseksimaan sinne laitumen reunoille ja mä sain ihan rauhassa keskenäni erotella lampaat... Sitten lähdettiin varikkohäkistä 15 lampaan porukalla ja Ransukin oli jo touhussa mukana. Kunnes sille iski kakkahätä melkein heti alkuunsa, ja se kyykistyi sontimaan. Olis pitäny karahtaa sille heti alkuunsa, että olla topakasti töissä, koska tuon alun lepsuilun jälkeen vähän koko rata meni sillai "lintujen kieltä" puhuessa. Näin siis Sinikka totesi mulle pisteitä antaessaan ja olen kyllä samaa mieltä, mä jännitän vaikka yritän toki olla mahdollisimman rento, mutta unohdan siinä kuitenkin, että tota koiraa pitää käskyttää kunnolla paimenessa.

Eka aidan ja portin välistä meno meni hyvin, kaikki lampaat oikealta puolelta jne. Portit meni muutenkin hyvin, Ransu kattoi ryhmän hyvin portista kulkemisen jälkeen. Eka portin jälkeen kun käskin sitä maahan, se katsoi sen näköisenä että enpäs mene lällällää, ai käskit jo neljästi, no kai mä sit istahtaa voin. Perhana, olis pitäny sille karahtaa kunnolla, tuli virhepisteitä tottelemattomuudesta. Sillalla se ryysi niin että yksi lammas jäi sen taakse, vaikka järjestys piti olla minä-lampaat-koira, ja taas miinuspiste.

Sitten ränni. Saatiin aika hyvin lampaat sinne rännille, ja mä yritin laittaa Ransun siihen vahtiin. No jätkähän ei istu eikä makaa, joten siitä tulee miinusta tottelemattomuudesta ja siitä seisoma-asennosta on helppo ottaa jalat alleen eikä tulla rännin läpi. Helkutti, tämä alkoi jo tosissaan jälkeenpäin ärsyttää, että annoin sen lopulta luistaa oikeasta suorituksesta ja olla tulematta rännin läpi. Yritin sitä laittaa mutta luovutin. Voi idiootti minä! Taas miinuspisteitä. Kuljetus portille oli ihan ok ja Ransu otti lauman taas hyvin haltuun portin toisella puolen, ihan käskemättä. Nämä mä oon mieltänyt meille vähän heikoiksi paikoiksi, jos lampailla on veto, niin ne karkaa koska Ransu ei hoksaa ottaa niitä haltuun ja käskyllä toimii liian hitaasti. Nyt toimi kaikki portit hyvin.

Laidunnusosiossa koira piti jättää vähän matkan päähän vahtimaan laumaa, ottaa lammas kiinni ja luetella sen korvamerkistä numero tuomarille. Ransu ei pysyny paikallaan vaan lähti kiertämään laumaa. No voi helv...! Taas miinuspisteitä tottelemattomuudesta!

Seuraavaksi suunta kohti traileria. Otin vauhtia, ja toivoin että Ransukin ryhdistäytyy ja saadaan lampaat traileriin. Eka kerralla taidettiin saada 3 lammasta. Uusi yritys, ja saatiin 5 lammasta. Päätin, että hyvä näin. Ransu oli kyllä nyt selvästi hautonut mielessä tuota traileria ja osasi paremmin toimia siinä. Se tarttui yhtä lammasta takajalasta (ei siis todellakaan purrut kuten Sinikkakin sanoi että toimi ihan oikein, vaan tarttui kiinni sen verran että lammas ymmärsi että nyt kuules menet), komensi naaman edessä jne. Olin tyytyväinen tuohon traileriin, se vaatii vielä tietysti harjoittelua että oikeasti koko porukka olis trailerissa, mutta selvästi Ransulla oli jo joku haisu siitä, mitä sen pitää tehä. Pisteiden jaossakin Sinikka sanoi, että Ransu laiskotteli helpoissa töissä, oli tottelematon ja minä lepsu, jolloin koirakin näytteli keskaria ja lepsuili. Mutta sitten noissa kovemmissa tilanteissa se toimi aivan loistavasti, kuten juuri trailerilla ja porteilla se oli säpäkkänä.

Palatessa oli vielä kuja, joka alkoi tosi hyvin, yksi tai kaksi lammasta tuli kujasta läpi, joten koko porukka tuli, koska mä olin jotenkin vähän liian lähellä niitä ja samoin Ransu, joten ne kääntyi mua kohti. En sitten älynnyt ottaa uusiksi sitä kujaa, niin siitä meni tosi paljon pisteitä. Voi tyhmä minä taas!

Loppurata oli ihan jees, Ransu kattoi ryhmän tosi hyvin viimeisellä portilla, ja saatiin ihan ok häkitys. Valitsin tosin väärän nurkan, joten veto oli tosi suuri varikolle ja koiralla kova paikka olla siinä paineessa lampaiden ja mun välissä. Ransu varikolle perässä ja portin alta pois. Olin suoritukseen kohtuu tyytyväinen, vaikka tiedän, että pystytään parempaankin.

Loppupisteet oli 49/75. Hyväksytty tulos kyllä, mutta 52,5p oltais tarvittu että oltais saatu koulutustunnukseen vaikuttava tulos. Se olis varmasti tullut kun oltais vaikka tehty se kuja uusiksi oikein. Ransulla meni niin paljon pisteitä tottelemattomuudesta, että oikein ärsyttää. Sinikka sanoi, että oli meiltä kehno rata, koska tuo koira pystyy parempaan. Sinikka nimenomaan sanoi, että häntä harmittaa siksi koska tietää tuon koiran osaavan ja pystyvän paljon parempaan. Mutta kun mä annoin alusta alkaen sen lepsuilla niin sitten se lepsuili. Ransu jaksoi kyllä ihan hyvin, eikä väsynyt radan aikana, vaikka ilma oli helteinen ja suoritus kesti kuitenkin ihan reilun ajan ja sisälsi vaativiakin juttuja. Ens kesänä sitten otetaan tosissaan tavoitteeksi se PAIM1 koulari! Ransu pystyy kyllä siihen aivan hyvin, mun pitää vaan kisapäivänäkin olla sille topakka. Voihan olla, ettei aina ole se paras päivä. Nyt olis ollut hyvä päivä, kun oltais alusta alkaen alettu tehä terävästi niitä hommia.

Huomenna sitten syksyn viimeisen kerran suunta kohti Kuttukuuta, ja monirotu paimennusleiriä! Niin se vaan on taas yksi kausi takana, ei sitä haluais uskoa millään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti